De lak en kunststoffen van uw voertuig word dagelijks blootgesteld aan de elementen van het weer, zuur van vogelpoep, (lichte) schade van parkeren op parkeerplaatsen etc, etc…
Dit veroorzaakt verbleking, oppervlakte krasjes en soms zelf het loslaten van de blanke lak.
De meeste autobezitters hebben het liefst een glanzende auto zonder krasjes en dergelijke andere beschadigingen.
Om te polijsten dient men de opbouw van de lak te begrijpen, hieronder aan de linkerkant weergegeven een afbeelding over hoe de opbouw van de lak van de gemiddelde auto is. Aan de rechterzijde een afbeelding waarbij doffe (vervaalde) lak hersteld is door middel van de juiste polijstwerkzaamheden.


Zoals te zien in de linker afbeelding is de blanke lak de bovenste en dan ook de dikste laag, deze blanke lak moet dan ook de basislaag (kleur) beschermen. Bij unilakken is dit niet het geval, hierbij wordt er bovenop de grondlaag direct met kleur gespoten en niet meer afgewerkt met een blanke lak, de kleurlak is dan de enige laklaag.
De meeste krasjes en zogenoemde swirls bevinden zich dan ook in de blanke lak.
Goed nieuws want dat betekend dat wij deze vaak volledig kunnen behandelen waarna deze niet meer zichtbaar is.
De meeste oppervlakkige krasjes zijn dan ook goed te behandelen.
Om lakken extra te beschermen zijn er diverse middelen verkrijgbaar, van een was tot aan “glas”coating.
ShineteQ is gespecialiseerd en gecertificeerd om de Ceramic Guard© Si-Carbon+ coatings van Cartec aan te brengen.
Klik hier voor meer info
Maar niet alleen de lak wordt dof, ook kunststoffen en koplampen worden door de jaren heen
cosmetisch in mindere conditie.

Koplampen worden dof/vaal en kunststoffen worden grijs, wat het cosmetische uiterlijk van een auto uiteraard niet ten goede komt.
Vrijwel al deze zaken zijn goed te behandelen.
Meer informatie over deze werkzaamheden? Laat het ons weten.